CSR Overview 2017: oamenii au încredere în brandurile responsabile, viitorul este al afacerilor sociale, iar sustenabilitatea devine prioritate

Există loc de mai bine în România! Noi toţi, companiile şi reprezentanţii din mediul ONG putem schimba prin responsabilitate şi implicare lumea în care trăim. Pe 6 decembrie, BusinessMark a reunit în cadrul evenimentului CSR Overview unii dintre cei mai buni specialişti din domeniu. Împreună am discutat despre acţiuni care fac diferenţa în societate, am stabilit de ce este important să gândim pe termen lung şi am învăţat din exemple reale ce înseamnă să integrezi responsabilitatea socială în strategia de business.


La cea de-a cincea ediţie CSR Overview, participanţii au avut ocazia să interacţioneze cu următorii invitaţi:


DANA DOBRESCU – Manager de Comunicare în cadrul UNILEVER USCE a deschis conferinţa prin a spune povestea unor branduri sustenabile, cu scop şi beneficii sociale pentru generaţiile viitoare. Întrebată cum se implică Unilever în acţiuni de responsabilitate socială, Dana Dobrescu răspunde: ‘CSR-ul este un concept sub umbrela sustenabilităţii. Vorbim despre branduri sustenabile, care au o misiune socială şi care încorporează în beneficiile produselor pe care le oferă consumatorilor inovaţii în zona de sustenabilitate. La nivel local vedem din ce în ce mai multe branduri ale noastre care dezvoltă campanii sociale strâns legate de misiunea brandului. De exemplu, am avut pentru cel de-al cincilea an consecutiv campania Cif curăţă România, desfăşurăm în şcoli proiectul Domestos susţine igiena de 10 sau o nouă iniţiativa cu Delikat prin care promovăm importanţa mesei în familie. Tot ce urmărim în piaţă la momentul actual, când ne uităm la brandurile Unilever, va fi strâns legat de cauze sociale.’


Discuţiile au fost continuate de MONA NICOLICI – Manager Sustenabilitate în cadrul OMV Petrom, funcţie în care a construit, timp de 11 ani, un departament de CSR de la zero şi a creat cel mai amplu program de responsabilitate socială din România, Ţara lui Andrei. Aceasta a accentuat impactul pe care îl pot avea afacerile sociale în comunităţile din România şi cât de important este ca antreprenorii sociali aflaţi la început de drum să primească sprijinul companiilor. A enumerat câteva dintre motivele care i-au determinat să investească în dezvoltarea de afaceri sociale: crearea unui mecanism viabil economic care să rezolve şi o problemă socială, o soluţie de dezvoltare pe termen lung, crearea de afaceri sociale care pot împrumuta din modelul nostru de business/din know-how-ul obţinut din comunitate şi pentru a contribui la rezolvarea problemelor sociale din comunităţile româneşti mici şi mijlocii prin crearea de locuri de muncă.


La eveniment a fost prezent ANDREI CHIRILĂ – iniţiatorul unei afaceri sociale câştigătoare în competiţia Fabricat în Ţara lui Andrei. Acesta a prezentat cinci activităţi prin care sprijină comunităţile în care sunt prezenţi: Producerea de elemente din beton vibropresat, prestari servicii în construcţii, producere de elemente de mic mobilier, curăţarea coşurilor de fum şi găzduirea de voluntari. Impactul măsurat în cifre se traduce în: 9 angajaţi care provin din grupuri vulnerabile (vârstnici, şomeri, familii numeroase, familii monoparentale), o cifră de afaceri în 2016 de 646,883 RON şi peste 20 de proiecte implementate.


OANA GORBANESCU – Corporate Communication and CSR Officer în cadrul EY România a discutat despre CSR organic şi dezvoltarea de triburi în cadrul comunităţilor. A menţionat faptul că echipa EY este formată în proporţie de 70% din persoane care aparţin generaţiei Y. Prin urmare, după aplicarea studiului Cone Communications Millennial Employee Engagement au ajuns la următoarea concluzie: ‘Pentru această generaţie, nu este suficient să lucreze pentru o companie care face bine. Ea vrea să contribuie cu idei, să sugereze îmbunătăţiri şi să participe efectiv la eforturile din teren.’ Ce s-a întâmplat la EY în ultimii ani? Au fost construite 12 triburi (Dancing, Running, Parenting, Volunteers, Basketball, Drama, Public Speaking, EY Band, Football, Ping Pong, Board Games şi Funky Friday) cu peste 500 de membri şi peste 17 000 EUR alocaţi pe an. Ce s-a schimbat în bine? În primul rând, implicarea angajaţilor în proiecte cu impact social a crescut semnificativ, legăturile dintre colegi s-au consolidat, gradul de asumare a proiectelor a crescut, iar nivelul de satisfacţie este din ce în ce mai mare.


Prezentarea OANEI CIOBANU – HR & CSR Manager, UP ROMÂNIA s-a bazat pe expunerea obiectivelor grupului prin intermediul celor 5P (Pilot, Profit, People, Proximity şi Planet), dar şi pe ideea de dezvoltare durabilă şi business responsabil. În ceea ce priveşte ultimul pilon, obiectivul principal al grupului privind mediul este să măsoare impactul activităţilor sale asupra mediului şi să acţioneze în consecinţă, în interesul generaţiilor viitoare. Astfel, axele principale ale filialei UP România vizează: evaluarea periodică a amprentei de carbon (Bilantul carbon), realizarea de acţiuni în vederea reducerii consumului de resurse (reducerea consumului de energie electrică, de hârtie, de gaz etc.), încurajarea unui comportament eco-responsabil: reciclare (pet-uri, doze, dopuri de plastic, baterii, hîrtie), plantare copaci, reducerea emisiilor de CO2, informarea şi animarea internă privind protejarea mediului: newslettere interne pe teme de mediu. Oana Ciobanu a încheiat prezentarea cu un gând pozitiv: <>.


GEORGIANA MIRON – Director Marketing şi Comunicare, Groupama Asigurări a punctat faptul că este foarte important să existe o coerenţă între strategia de responsabilitate socială a unei companii şi tipul de business, iar acest lucru este luat în considerare şi în activitatea pe care o desfăşoară. Aceasta consideră că este esenţial ca angajaţii să fie incluşi şi să se implice în mod direct în aceste activităţi. Mai mult, a insistat asupra faptului că reprezentanţii Top managementului trebuie să fie primii care trăiesc aceste proiecte, le promovează şi se implică în dezvoltarea lor.


SIMONA CAMBURU este Coordonator Fundraising în cadrul Plantăm fapte bune în România, o iniţiativă naţională de împădurire bazată pe voluntariat, care a pornit la drum în 2011. Aceasta a menţionat faptul că 2017 a fost al treilea an consecutiv în care şi-au propus ca în luna noiembrie să organizeze plantare în cât mai multe judeţe ale ţării într-o singură zi şi al treilea an în care au avut şi Republica Moldova alături de ei. Astfel că, din 2011 şi până în prezent, au reuşit să acţioneze în 22 de judeţe cu ajutorul celor peste 32.300 de voluntari. Principalele rezultate obţinute au fost: 206 de hectare au devenit păduri, ca urmare a acţiunilor de împădurire şi peste 660 000 de puieţi forestieri au fost plantaţi.


MIRCEA ILIE – Sustainability Leader, IKEA a deschis cea de-a doua sesiune a evenimentului CSR Overview şi şi-a propus să discute despre sustenabilitate, de la strategie la practică. La începutul discursului, acesta a menţionat care sunt pilonii de sustenabilitate şi a făcut referire la (1) O viaţă mai sustenabilă acasă prin produsele care ajută clienţii la economie de energie, de apă, sortarea şi reducerea deşeurilor şi să ducă o viaţă mai sănătoasă, (2) Independenţă faţă de energie şi resurse, cu accent pe modul de derulare a afacerii, în armonie cu planeta (obţinerea materiilor prime, energie din resurse regenerabile, emisiile de gaze cu efect de seră, utilizarea apei, gestiunea deşeurilor şi economia circulară) şi (3) O viaţă mai bună pentru oameni şi comunităţi (angajaţii IKEA, angajaţii furnizorilor, comunităţile unde sunt prezenţi). În plus, Mircea Ilie a enumerat câteva dintre proiectele în care sunt implicaţi: Fondul IKEA pentru Mediul Urban, un program derulat în parteneriat cu Fundaţia Comunitară Bucureşti; susţinerea prin diferite modalităţi (finanţări, donaţii) a Asociaţiei MagiCAMP; sprijinirea antreprenorilor sociali şi desfăşurarea unor activităţi educative (Turul sustenabilităţii pentru elevi şi studenţi).


SILVIA TEODORESCU – Senior Communicator CSR for Policolor; Senior Partner, Zaga Brand a lansat o discuţie despre una dintre cele mai ample campanii de responsabilitate socială din ţară – Culorile României, o acţiune derulată împreună cu Policolor. În urma desfăşurării tuturor proiectelor poate vorbi despre mai mult de 1.5 milioane de beneficiari. Silvia Teodorescu a completat: ‘Este o campanie atât de amplă încât nu pot vorbi despre un singur tip de impact. Este impactul de bun simţ. Atunci când donezi 47 de tone de materiale pentru obiective publice şi private (şcoli, grădiniţe, spitale, muzee), este evident că ai un tip de impact. Tot ceea ce oferim ca direcţie este PRO-comunitate, nu este PRO-individ. Cel mai important impact pe care noi îl vizăm şi pe care începem să-l simţim este schimbarea mentalităţilor. Acest tip de impact se produce deja.’


CRISTINA BĂLAN este Managing Partner al CSR Boot IQ şi Trainer GRI. După ce a lucrat timp de 14 ani pentru Organizaţia Naţiunilor Unite, s-a specializat în raportarea non-financiară / de sustenabilitate, CSR strategic şi procese consultative. În cadrul conferinţei, Cristina Bălan a spus o poveste adevărată despre negustori, supuşi şi împăraţi în aproape zece titluri de carte. De asemenea, a amintit faptul că a renunţat să mai intre într-o serie de magazine sau să cumpere anumite produse atât timp cât consideră că acestea nu respectă norme de sustenabilitate.


MAGDA CRISTESCU – Executive Director în cadrul Fundaţiei FAN Courier a început prin a împărtăşi participanţilor următoarul gând: ‘Dacă te numeri printre cei mai norocoşi 1% dintre oameni, eşti dator să te gândeşti la ceilalţi 99%’ – o idee promovată de Warren Buffett. Principalele zone de implicare ale Fundaţiei sunt: educaţia, antreprenoriatul şi încurajarea sportului. Aceasta a completat cu faptul că: ‘Primul lucru pe care noi încercăm să-l facem este să investim în parteneriate durabile, în anumite condiţii: luăm proiecte care se desfăşoară de cel puţin un an şi în care putem să demonstrăm impactul social, în sensul în care o comunitate este schimbată în bine. Pe de altă parte, încercăm de anul viitor să dezvoltăm un proiect propriu şi vom începe cu paşi mai mici, cu o comunitate. Acesta se numeşte Elev în clasa a IX-a şi ne dorim să ducem 20 de copii din zonele rurale la liceu şi să le oferim burse complete.’


ADRIANA PREDA – Director Executiv în cadrul Asociaţiei The Social Incubator a încheiat conferinţa şi a subliniat importanţa implicării sectorului de business în problemele comunităţii. Aceasta a menţionat că ceea ce face diferenţa astăzi este faptul că reuşim să ne reunim şi să găsim soluţii împreună. Mai mult, ONG-urile au devenit resurse şi pentru a transforma viziunea tradiţională asupra CSR-ului ne putem orienta către conceptul de CSV – Creating Shared Value, o trecere de la lumea economică, la o lume socială. Nu în ultimul rând, Adriana Preda a prezentat două dintre iniţiativele pe care Asociaţia The Social Incubator le-a implementat în 2017 pentru a sprijini tinerii aflaţi în procesul de integrare.


La rândul nostru, de la începutul anului 2017, în cadrul BusinessMark am început să investim resurse în acţiuni de responsabilitate socială. Am susţinut iniţiative din domenii precum educaţie, mediu şi sport şi, alături de partenerii din mediul ONG, am realizat câteva lucruri importante: ne-am propus să plantăm 10 copaci pentru fiecare eveniment organizat şi ne vom implica în plantarea acestora la începutul anului viitor, am dezvoltat acţiuni de sprijinire a tinerilor instituţionalizaţi sau a persoanelor provenite din comunităţile sărace, am colectat pentru reciclare şi am încurajat performanţa prin sport. În 2018, ne dorim să continuăm în acelaşi ritm.

Evenimentul ‘CSR Overview’ a fost organizat de BusinessMark alături de: UP România, CEZ GROUP, Wonder Little Land, Atelier Cortez, World Class, AVIS, Camera Franceză de Comerţ şi Industrie în România (CCIFER), Camera de Comerţ Bilaterală Bulgaria – România, Asociaţia The Social Incubator, Plantăm fapte bune în România.


Partenerii media ai conferinţei au fost: AGERPRES, NewMoney, Femeia.ro, Men’s Health, Marie Claire, Auto Motor şi Sport, IQads, SMARK, Social Responsibility Magazine, CSRmedia, Ştiri ONG, România Pozitivă, AngajatorulMeu.ro, Business24, Ziare.com, Financiarul.ro, Financial Market, Curierul Naţional, MoneyBuzz, PortalManagement, MTCmagazin, Startups.ro, Gazetadeştiri, Administratie.ro, Rbeconnect, PRBox, FinZoom.ro, Manager Express, Jurnalul de Afaceri, Vox Capital, Chalbert, Debizz, Bucuresteni.ro, Calendar Evenimente, MediaRabbit, MLM News, Energynomics, Revista Valoarea, Global Manager, Transilvania Business, Roportal.

Despre BusinessMark

BusinessMark este o companie ce oferă servicii integrate de B2B şi pune la dispoziţia clienţilor săi modele de dezvoltare complexe cu scopul de a-i conecta în mod direct cu mediul de afaceri şi de a crea oportunităţi de parteneriat strategic. Atât prin organizarea de evenimente business, cât şi prin serviciile de B2B Public Relations. BusinessMark îşi propune să vină în întâmpinarea partenerilor săi cu strategii de comunicare şi promovare centrate pe business matchmaking şi crearea de oportunităţi de dezvoltare.

Be the first to comment on "CSR Overview 2017: oamenii au încredere în brandurile responsabile, viitorul este al afacerilor sociale, iar sustenabilitatea devine prioritate"

Leave a comment